نگاهی کوتاه به تاریخ خبر و مطبوعات شهرستان جلفا

منطقه

وب سایت خبری هفته نامه منطقه ویژه منطقه آزاد ارس-جلفا

نگاهی کوتاه به تاریخ خبر و مطبوعات شهرستان جلفا

  • 17:33

 

 
فعالیت های مطبوعاتی در شهرستان جلفا به دلیل موقعیت اقتصادی ، فرهنگی همگام با کشور پیش رفته است و نقش رسانه ها در توسعه این شهرستان نمود عینی داشته و دارد . باید سال 1377 را برهه تاریخی رونق نشریات در این شهرستان دانست و ...

نگاهی کوتاه به تاریخ خبر و مطبوعات شهرستان جلفا 

نگاهی کوتاه به تاریخ خبر و مطبوعات  شهرستان جلفا

مقدمه :

به دلیل اهمیت و تأثیر شگرفِ مطبوعات در جامعه امروزی آن را رکن چهارم دموکراسی دانسته اند . تنوع ، در برگیری و قابل استفاده  بودن برای تمام اقشار جامعه در هر زمان و مکان آن را به ابزاری قدرتمند  تبدیل نموده است ، ابزاری که می تواند نقش بزرگی در باروری فرهنگ اسلامی جامعه و همچنین در پیشرفت ، آبادانی و توسعه هر جامعه نقش اساسی و کلیدی ایفا نماید و از دهه های اخیر با توسعه فن آوری اطلاعات در دنیا و تأثیر آن بر بخش های مختلف جوامع، شاهد روش های تازه ای از نشریات  به عنوان ابزار ارتباطات انسانی هستیم . مثل نشریات الکترونیکی که تقریبا همگام با شبکه اینترنت در جوامع گسترش یافت. در کنار این شیوه روزنامه نگاری سنتی به حیات خود ادامه می دهد، اخبار و اطلاعات، به موقع و سریع در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد و آسیب های ناشی از توزیع نامناسب هم برطرف می گردد. ضمن آنکه شرایط فراهم می شود تا شخص در هر ساعت از شبانه روز به روزنامه مورد علاقه خود دست یابد.

فعالیت های مطبوعاتی در شهرستان جلفا نیز به دلیل موقعیت اقتصادی ، فرهنگی  همگام با کشور پیش رفته است  و نقش رسانه ها  در توسعه این شهرستان نمود عینی  داشته و دارد . باید سال 1377 را برهه تاریخی رونق نشریات در این شهرستان دانست. گرچه  تاریخ مطبوعات این منطقه ( نواحی ارسباران) با نام « اختر» شروع می شود . «محمد طاهر قراجه داغی» در منطقه قراجه داغ ( ارسباران) انتشار روزنامه اختر در استانبول را ۲۴ دی ماه سال ۱۲۵۴ شمسی آغاز کرد. این روزنامه نخستین روزنامه غیردولتی (ملی) ایران بود و به همین دلیل محمدطاهر قراجه داغی پدر مطبوعات و روزنامه نگاری ملی ایران به حساب می آید . وی متولد ۱۲۱۷ در روستای قلعه باشی از توابع اهر است .« حاج مهدی سراج انصاری» ( از شهرستان کلیبر) بنیانگذار مطبوعات نوین اسلامی و « عبدالرحیم عقیقی بخشایشی» ( از شهرستان هریس) اولین خبرنگار انقلاب اسلامی است .

 

نشریات کاغذی:

سال 1377 تاریخ خاص  و نقطه عطف شروع رونق مطبوعات و نشریات  در شهرستان جلفا است . در این برهه که حدود سه سال و اندی به طول کشید ، ابراهیم نصیری نشریه « پیام جلفا »راکه ضمیمه هفته نامه آذرپیام بود ، منتشر می کرد و بابک محمدزاده  نیز «پیک ارس»را که ضمیمه روزنامه آذربایجان بود،در شهرستان جلفا  منتشر می نمود و نیز « ضمیمه روزنامه مهد آزادی» توسط عبدالله عسگری در آن سال نشر می یافت . همچنین در آن سال ها  یک نشریه داخلی به نام «موج ارس» در شهرستان جلفا ( ناحیه مقاومت سپاه ناحیه جلفا ) منتشر می شد . ابراهیم نصیری همچنین در ادامه فعالیت های حرفه ای مطبوعاتی  خویش در جلفا نشریه «نقیب جلفا و هادیشهر »را که ویژه نامه ضمیمه هفته نامه نقیب بود ، تا سال 82 منتشر کرد.

با شکل گیری سازمان منطقه آزاد ارس در سال 84 و تاسیس روابط عمومی این سازمان، اولین مجله و نشریه حرفه ای «ارس» با  دبیری فرهاد دیرنگ(مدیرکل روابط عمومی وقت) و ابراهیم نصیری (کارشناس روابط عمومی وقت) بصورت منظم و ماهانه منتشر و تا چندین  شماره تداوم یافت. بعدها همین مجله با سردبیری ابراهیم نصیری تا سال 1385منتشر گردید.

ولی بعد از سال 85  انتشار نشریات حرفه ای در شهرستان متوقف شد و این شرایط قریب به 4سال ادامه یافت .

در سال 89 نشریه «آذراندیش» که ضمیمه هفته نامه آذراندیش بود در مقطعی به مدیریت رضاعالی در شهرستان جلفا منتشر شد . لیکن بعد از انتشار چند شماره، انتشار آن نیز متوقف گردید و همچنین در سال های بعد تقی خلیلی ویژه نامه « ضمیمه عصر آدینه » را در شهرستان جلفا  در چند شماره محدود چاپ و منتشر می کرد.

در ادامه فعالیت های مطبوعاتی «ویژه نامه آذربایجان» که ضمیمه روزنامه آذربایجان بود توسط ایرج عبدیل زاده در شهرستان جلفا با ترتیب انتشار دو هفته نامه منتشر شد و بعد از انتشار  بیش از  100 شماره متوقف شد. ولی در مهرماه 1394 نخستین نشریه مستقل شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس به نام «صدای ارس» به مدیر مسئولی ایرج عبدیل زاده  با ترتیب انتشار ماهنامه آغاز  به کار کرد ، که پس از تغییر وضعیت ماهنامه «صدای ارس» به دوهفته نامه و هفته نامه ، هم اکنون چاپ و منتشر میگردد.

همچنین  هفته نامه «منطقه » به عنوان دومین نشریه مستقل شهرستان با مدیریت  مهدی ذاکری  در سال 1396  پروانه فعالیت گرفت و منتشر شد که بعد از مدتی انتشار چاپی آن متوقف شد و در حال حاضر هم به صورت پایگاه اینترنتی و هم به صورت روزنامه ای منتشر می شود .

 نمایندگیهای مطبوعات :

 فعالیت خبری در جلفا محدود به فعالیت خبرنگاران روزنامه های سراسری و استانی بود که رویدادهای این شهر و منطقه را خبر می کردند. در  این زمینه می توان  به نمایندگی  روزنامه های عصر  در شهر  هادیشهر  و  شهر  جلفا ؛ عزیز حسین نژاد، ابراهیم زاده، الله وردی قراجه ای و نمایندگی روزنامه های صبح و مهدآزادی در هادیشهر؛ حسن نصرتی اشاره کرد.

در شهر جلفا نیز اولین دفتر نمایندگی و خبرنگاری مطبوعات توسط ابراهیم نصیری و با اخذ نمایندگی موسسه همشهری و بعدها موسسه مطبوعاتی سخن نگاران طوبی و روزنامه سرخاب در سال 1377 دایر شد و به این صورت اولین مرکز تخصصی و عمده توزیع نشریات و مطبوعات در جلفا راه اندازی و برای اولین بار لذت مطالعه روزنامه های صبح در همان روز انتشار برای مردم شهر مرزی جلفا مهیا گشت.

در سالهای بعد همچنین  ماهنامه  پیک پارسه (جواد اسلامی ) ، هفته نامه  عصر آدینه  (تقی خلیلی )  ، نشریه آذراندیش (رضا عالی )، روز نامه ساقی (غفار صفری  لیواری )، نشریه سهند تبریز (جواد رضوی ) ، هفته نامه نسیم قره داغ (مهدی طالبی) ،روزنامه سرخاب (حسین شیدایی )،روزنامه صائب تبریز (خدیجه خصوصی ) ، روزنامه آذربایجان (ایرج عبدیل زاده ) نمایندگی های مطبوعات در شهرستان بوده اند.

برخی از نشریات منتشره در تبریز نیز به واسطه فعالیت خبرنگارانشان درجلفا از سال های گذشته نسبت به انتشار اخبار این شهرستان و گاه تهیه ضمیمه ویژه نامه برای این شهرستان اقدام می کنند که نقش برخی از آنها مانند؛ آذربایجان ، سرخاب، عصرآدینه ، پیام آذربایجان ، آذراندیش ، ساقی و… پررنگ بوده است.

 دکه های مطبوعاتی :

وحید اقدامی گرگری در هادیشهر  ، میدان قیام ، خ ولیعصر ، پاساژ اقدامی  با نام موسسه آلپای ضمن عرضه و فروش نشریات و مطبوعات ، نمایندگی  روزنامه های ایران ، اطلاعات ، جام جم ، همشهری  را بر عهده دارد و همچنین در شهر  جلفا نیز اسد مصطفایی و ابوالفضل یونسی (  نمایندگی روزنامه اطلاعات ) در حال حاضر نیاز مردمان این شهر به نشریات را تامین می کنند.

پایگاه های خبری:

 از سال ۱۳۹۳ و با رویکرد و تصمیم دولت حاضر فعالیت پایگاه های خبری همانند نشریات مکتوب باید پروانه انتشار از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات دریافت کنند. بر همین اساس اگرچه از چند سال قبل سایت های خبری و اطلاع رسانی در جلفا فعال بودند اما از همان سال تاکنون تعداد پنج  پایگاه خبری موفق به اخذ پروانه فعالیت از هیأت نظارت بر مطبوعات کشور شده اند که عبارتنداز : پایگاه خبری «جلفا بازار» با مسئولیت  مهدی ذاکری  با شماره مجوز  :  74229  ـ پایگاه خبری  «جلفا نیوز»  با مسئولیت  میلاد علی زاده  به شماره مجوز:  79838  ـ  پایگاه «  موج ارس » جلفا با مسئولیت حسین شیدایی  با شماره مجوز :  85174  ـ و  پایگاه خبری « آراز ماحالی » به  مسئولیت  بهنام  علیرضالو  با شماره مجوز : 76653 و  پایگاه اینترنتی « منطقه »  که با مسئولیت  مهدی ذاکری  با شماره مجوز : 79346 اخیرا پروانه انتشار خود را دریافت کرده است . 

خبرگزاریهای رسمی :

فعالیت گسترده خبری در جلفا علاوه بر نشریات و پایگاه های خبری فعال ، خبرنگاران خبرگزاری های سراسری مانند؛ فارس، ایرنا ، ایسنا ، مهر و تسنیم  و باشگاه خبرنگاران و خبرگزاری بسیج اخبار جلفا و حتی منطقه ارسباران را به خوبی پوشش می دهند. خبــــرگزاری جمــهوری اسلامی( ایرنا )نیز اخبار این منطقه را بواسطه خبرنگاران خود (گفتنی است که خبرنگاران ایرنا ابراهیم نصیری و مقصود هوشمند بوده اند که همکاری مقصود هوشمند با ایرنا همچنان ادامه دارد) در یک دهه گذشته بصورت کامل پوشش داده است. همچنین عکاسان خبری فعال در شهرستان جلفا؛ طی سال های اخیر گزارش های تصویری پرتعدادی از رویدادهای شهرستان و منطقه در خبرگزاری ها و روزنامه های سراسری منتشر ساخته اند.

  فهرست  پایگاه  های خبری  ( الکترونیک ـ برخط)  دارای  مجوز ـ  شهرستان جلفا  ـ 1398

آدرس

مدیر مسئول

عنوان ـ شماره مجوز

ردیف

http://jolfanews.ir/

محمد زارع

پایگاه خبری  جلفا نیوز ـ 79838

1

http://mojearasejolfa.ir/

حسین شیدایی

پایگاه موج ارس جلفا ـ 85174

2

https://jolfabazar.ir/

مهدی ذاکری

پایگاه خبری جلفا بازار ـ 74229

3

http://www.arazmahali.ir/

بهنام علیرضالو

پایگاه خبری آراز  ماحالی ـ 76653

4

http://www.mantageh.ir

مهدی ذاکری

پایگاه  خبری منطقه ـ  79346

5

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نشریات  چاپی دارای مجوز ـ شهرستان جلفا ـ 1398

محل و ترتیب

مدیر مسئول

عنوان  و شماره مجوز

ردیف

جلفا  ـ  ماهنامه

مسعود درخشانی

 ماهنامه  عصر ارس 83490

1

هادیشهر  ـ هفته نامه

مهدی ذاکری

هفته نامه منطقه ـ 79346

2

جلفا ـ هفته نامه

ایرج عبدیل زاده

هفته نامه صدای ارس 75777

3

 

 

 

 

فهرست خبرگزاری  های رسمی در شهرستان جلفا ـ 1398

نماینده و خبرنگار

عنوان 

ردیف

مقصود هوشمند

خبرگزاری  ایرنا

1

پویان  ذاکری

صدا و سیما

2

داود جاهدی

خبرگزاری  مهر

3

 

 

 

 

مراکز عرضه و فروش ( دکه مطبوعاتی ) در شهرستان جلفا  ـ 1398

محل

مدیر

عنوان

ردیف

هادیشهر  ، میدان قیام پاساژ اقدامی

وحید اقدامی گرگری

آلپای

1

جلفا ـ جنب شهرداری

اسد مصطفایی

ندارد

2

جلفا ، ایستگاه  قدیم مینی بوس

ابوالفضل یونسی

ندارد

3

 

 

 

 

 

     فهرست پایگاه های خبری  نهادهای حقوقی   ـ شهرستان جلفا  ـ 1398

آدرس

نام سازمان

عنوان 

ردیف

.jolfa.gov.ir

فرمانداری

فرمانداری شهرستان جلفا

1

jolfa.farhang.gov.ir

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  جلفا

پرتال فرهنگ و ارشاد اسلامی

2

Arasfz.ir

منطقه آزاد ارس

پایگاه خبری ارس

3

jolfaras.ir

پرتال منطقه آزاد ارس

پایگاه خبری  جلفارس

4

hadishahrcity.ir

شهرداری هادیشهر

وب سایت شهرداری هادیشهر

5

jolfacity.ir

شهرداری جلفا

شورای اسلامی و شهرداری جلفا

6

iauj.ac.ir

دانشگاه آزاد اسلامی جلفا

دانشگاه آزاد اسلامی بین المللی  جلفا

7

setadjomeh.com/Jolfa

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 

ستاد نماز جمعه هادیشهر

8

azarharqi.ejna.ir/imamjomeh

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 

صفحه ویژه امام جمعه شهر جلفا

9

http://www.salarsanjari.ir/

امام جمعه منطقه آزاد ارس ، جلفا

حجت السلام و المسلیمن  سالار سنجری

10

http://www.dr-hasannejad.ir/

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی دکتر حسن نژاد

11

http://siahroodcity.ir/

شهرداری سیه رود

پایگاه شهرداری سیه رود

12

http://1867.ea.medu.ir/fa/

آموزش و پرورش

مدیریت آموزش و پرورش جلفا

13

https://eastazar.ivo.ir/

دامپزشکی

اداره دامپزشکی جلفا

14

https://jolfa.tbzmed.ac.ir/

شبکه بهداشت

شبکه بهداشت درمان جلفا

15

http://aze.mimt.gov.ir/

صمت

اداره صنعت معدن جلفا

16

http://eazarbayjan.msy.gov.ir

اداره ورزش و جوانان

ورزش و جوانان

17

http://www.tebyan-jolfa.ir/

تبلیغات اسلامی

اداره تبلیغات اسلامی جلفا

18

www.helalejolfa.loxblog.com/

هلال احمر

جمعیت هلال احمر جلفا

19

http://www.havairan.com

هواشناسی

هواشناسی جلفا

20

http://www.kanoon.ir/result

کانون قلم چی

کانون  فرهنگی آموزش قلم چی

21

ketabkhanehjolfa.blogfa.com/

کتابخانه

کتابخانه عمومی میرزا طاهر جلفا

22

ketabkhanehsiahrud.blogfa.com/

کتابخانه

کتابخانه صمد زاده سیه رود

23

hadishahrpl.blogfa.com/

کتابخانه

کتابخانه عمومی فرهنگ هادیشهر

24

http://jolfanezam.ir/

نظام مهندسی

نظام مهندسی ساختمان جلفا و ارس

25

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

فهرست کانال های اجتماعی( تلگرامی) شهرستان جلفا ـ 1398

آدرس

مدیر مسئول

عنوان

ردیف

http://jolfanews.ir/

میلاد علیزاده

جلفا خبر( نیوز)

1

t.me/arazvatan1

واحد نقوی

آراز وطن

2

t.me/mohsenokq

امیر رزمی

آوای علمدار

3

t.me/jolfanews

مقصود هوشمند

سلام جلفا

4

http://hg1332.blogfa.com/

حیدر صادقی

وب ارس پرس جلفا

5

https://facenama.com/

 

مهدی بابایی

صدای جلفا

6

http://www.enekasjolfa.ir/

رحمان سلمان زاده

انعکاس جلفا، رسانه مردم جلفا

7

t.me/s/sedayearas/119

 

ایرج عبدیل زاده

صدای  ارس

8

t.me/soundofjolfa

 

رسول  عتیقی

آوای  جلفا ( جلفانین سسی )

9

t.me/hadishahr_yv

صابر  نصیری

صدای هادیشهر ـ یاشیل وطن

10

T.me/cinemahadishahr

بهبود مهدیخانی

سینما هادیشهر

11

t.me/jolfalilar

مهدی ذاکری

جلفالیلار

12

t.me/amlak_darbar74

نیک بخت

مشاور املاک دربار

13

t.me/amlakmehraras

مهدی  سازدار

بانک مستغلات ارس وهادیشهر

14

t.me/arasfaranghi

ابراهیم نصیری

فرهنگ و هنر در ارس

15

t.me/araspress

روابط عمومی منطقه

اخبار منطقه آزاد ارس

16

t.me/itdmcbot

علی شمالی

ارس نیوز

17

t.me/sarzaminearas

وحید چوبانی

ارس سرزمین زیبایی ها

18

t.me/payamearas

شهرداری سیه رود

پیام ارس

19

t.me/jolfali_tm

؟

جلفالی

20

t.me/divarejolfa

مهدی ذاکری

دیوار جلفا

21

t.me/jolfasasi

مهدی ذاکری

جلفا سسی

22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 فهرست  فعالان حوزه خبر ، مطبوعات  و خبرنگاران  شهرستان جلفا ـ 1398

نوع فعالیت

محل فعالیت

نام و نام خانوادگی

ردیف

خبرنگار و فعال مطبوعاتی

منطقه آزاد ارس

ابراهیم نصیری

1

مدیر مسئول

هفته نامه  و پایگاه خبری  صدای ارس

ایرج  عبدیل زاده

2

خبرنگار

صدای ارس

مهران  ملازاده

3

عکاس خبری

صدای ارس

علی کریمی

4

خبرنگار

ایرنا  ـ فرمانداری

مقصود هوشمند

5

مدیر مسئول

هفته نامه  و پایگاه خبری « منطقه » 

مهدی ذاکری

6

سرپرست نمایندگی جلفا

سهند آذربایجان

خدیجه پاشایی

7

 نماینده  ـ مدیر مسئول

نشریه سرخاب ـ پایگاه موج ارس جلفا 

حسین شیدایی

8

عکاس خبری

پایگاه خبری  موج ارس

سکینه موسالو

9

دکه مطبوعاتی

هادیشهر

وحید اقدامی

10

دکه مطبوعاتی

جلفا

اسد مصطفایی

11

دکه مطبوعاتی

جلفا

ابوالفضل یونسی

12

خبرنگار

صدا و سیمای استان

پویان ذاکری

13

خبرنگار

خبرگزاری مهر

داود جاهدی

14

مدیر مسئول

ماهنامه عصر ارس

مسعود درخشانی

15

عکاس خبری

هفته نامه  و پایگاه خبری « منطقه » 

علی قاسمی

16

خبرنگار

هفته نامه  و پایگاه خبری « منطقه » 

حسن شهریوری

17

خبرنگارو عکاس خبری

هفته نامه  و پایگاه خبری « منطقه » 

مهری شیخلو

18

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

   فهرست  دفاتر نمایندگی نشریات کشوری و استانی  در شهرستان جلفا ـ 1398

محل

نماینده  و سرپرست

عنوان 

ردیف

جلفا

ابوالفضل  یونسی

روزنامه اطلاعات

1

هادیشهر

حسین شیدایی

روزنامه سرخاب

2

هادیشهر ـ جلفا

ایرج عبدیل زاده

روزنامه آذربایجان

3

هادیشهر

وحید اقدامی

ایران ، اطلاعات ، جام جم ، همشهری

4

جلفا

خدیجه پاشایی

سهند آذربایجان

5

مرند . جلفا

مهدی طالبی

هفته نامه نسیم قره داغ

6

جلفا

جواد رضوی

سهند تبریز

7

جلفا

غفار صفری لیواری

روزنامه ساقی

8

هادیشهر

رضا عالی

هفته نامه آذر اندیش

9

جلفا

تقی خلیلی

هفته نامه عصر آدینه

10

جلفا

اسفندیار دهقان ناصر آبادی

ماهنامه پیک پارسه

11

جلفا

مرضیه موسومی شجاعی

هفته نامه گونش

12

جلفا

جابر اسد زاده

روزنامه امین

13

جلفا

خدیجه خصوصی ـ قاسم عبدالهی

صائب  تبریز

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 فهرست منابع  و ماخذ :

ـ کتاب «شناسنامه مطبوعات ارسباران» نوشته حسین دوستی ، 1380

ـ کتاب « شهاب اهر» ،جعفر خضوعی ،1396     

ـ سامانه جامع رسانه های کشور  به آدرس : http://www.e-rasaneh.ir

ـ پایگاههای خبری  و کانال های اجتماعی در فضای مجازی شهرستان جلفا

ـ مذاکره با پیشکسوتان حوزه مطبوعات و خبر شهرستان جلفا

 

 

۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۲۵
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جلفا |

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تماس با من

  • ایمیل: mantagehpress@gmail.com
  • تلفن: 04134792632
  • فکس: 04134792632
  • موبایل: 09143338404
  • آدرس پستی: ایران-تبریز-میدان منظ ریه-اول بلوار مهدیه-پلاک314

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم.